Vælg en side

Ole Ahlberg – Morning has Broken (2023), litografi

8.000,00 kr.

Fantastisk smukt ægte Tintin-litografi af Ole Ahlberg, produceret i Paris 2023, kun 150 eks. Der er anvendt 22 farver for at skabe så stor farvedybde som muligt.

Beskrivelse

Ole Ahlberg: “Morning has Broken”, litografi med 22 farver, signeret og nummereret, Atelier Clot Paris, 2023.

SKAL SES – ENESTÅENDE TRYKTEKNIK! Farverne er dybe, skarpe og smukke. Ægte håndværk.

Prisen er uden indramning. Ramme kan tilkøbes for kr. 2.500. Med passepartout, organisk sort træramme og specialglas, Tru Vue.

Papirmål: 76 cm x 60 cm.

Papirtype: 310 g. Arches.

Udsendt i et oplag på 150 eksemplarer er dette klassiske litografi endnu en milepæl i Ole Ahlbergs grafiske produktion. Igen har man bearbejdet et af hans oliemalerier, så det kan udkomme i form et et klassisk litografi (ja, et ægte stentryk).

Motivet er genskabt med 22 farver – og 22 trykgange. Oplaget er så lavt som 150 eksemplarer, fordelt med halvdelen til værkstedet og halvdelen til kunstneren.

Litografiet har Ahlberg skabt i tæt samabejde med Atelier Clot Paris. Et litografisk værksted, der har eksisteret siden 1896. Værkstedet drives i dag af Christian Bramsen og Morten Brunholt.

Baggrund om Atelier Clot:

Atelieret, der i dag er det ældste værksted for originale litografier i Paris, havde først til huse i Rue du Cherche-Midi. Grundlæggeren, Auguste Clot, blev allerede i slutningen af forrige århundrede betragtet som hovedstadens fineste kunsttrykker.

Hans dygtighed og hans nytænkning, især med hensyn til farve, tiltrak de unge “Nabis”, som modtog bestillinger fra blandt andre Ambroise Vollard, der bestilte værker til sine berømte grafiker-album. Fra 1896 blev der på Clots presser trykt de smukkeste mesterværker i farvelitografi signeret af: Degas, Cézanne, Renoir, Sisley, Redon, Bonnard, Vuillard, Signac, Munch, Rodin og mange andre.

Indtil 1934, hvor sønnen André efterfulgte ham, fortsatte Auguste Clot som leder af sit atelier, hvor også Rouault, Matisse, Denis, Roussel, Guillaumin, Foujita og andre havde deres gang.

I 1965 bliver Editions Atelier Clot oprettet. I 1968 flytter værkstedet fra Rue du Cherche-Midi til større lokaler, midt i Marais-kvarteret, i Rue Vieille du Temple. Her kommer talrige kunstnere for at arbejde på sten: Asger Jorn, Alechinsky,

Bram Van Velde, Lindström, Wyckaert, Pol Bury, Topor, Arman, Saura, Tabuchi, Voss, Toledo, Michaux og andre. Peter Bramsen, helliger sig trykket i alle dets former (stentryk, træsnit, linoleumstryk) i nært samarbejde med kunstnerne. Han holder især af at arbejde med sten og i små oplag.

I 1988 går Christian Bramsen ind i kompagniskabet og åbner udstillingslokaler ved siden af værkstedet for løbende at kunne udstille værkstedets tryk. I begyndelsen af 1990’erne blev der etableret et samarbejde, med en anden gren af Bramsen slægten i Danmark. Med stor entusiasme begyndte konsulent Mogens Bramsen at repræsentere værkstedet og forlaget i Danmark. Siden 1993 har Mogens Bramsen regelmæssigt præsenteret forlagets udgivelser for kunstmuseer, kunstforeninger og virksomheder m.v., samt sørget for de udstillinger der befinder sig i det danske depot.

I 1996 har forlaget en stor retrospektiv udstilling i København i anledning af 200-året for litografiets opfindelse og 100-året for Èditions Atelier Clot Bramsen & Georges.

I 1998 åbnes et nyt galleri i Rue Vieille du Temple 19, ved siden af værkstedet. Den ene udstilling afløser den anden med Pierre Alechinsky, Jan Sivertsen, Maurice Wyckaert, Bjørn Nørgaard, Robert Muller, Jean-Paul Huftier, Francisco Toledo… herunder mange vandreudstillinger i ind- og udland.

I 2004 overtager Morten Brunholt repræsentationen af værkstedet samt forlag i Danmark.

I 2014 dannes Atelier Clot, Bramsen & Brunholt, hvis formål er at udgive grafisk kunst
til salg i hele norden samt nord Tyskland. Firmaet er et kompagniskab mellem Christian Bramsen og Morten Brunholt.