Neal Adams
En af de mest stilskabende og efterlignede tegnere på den amerikanske superhelte-scene var Neal Adams. Han gjorde Batman cool igen – og fornyede genren med sine realistiske tegninger på Deadman, X-Men med mere. Og så forvandlede han Muhammed Ali til en tegneseriehelt.
Manden, der gjorde Batman cool igen
Den amerikanske serieskaber Neal Adams (1941-2022) vil altid blive husket som manden, der med sin tegnekunst løftede især Batman-serien ud af sit dødvande, da der var mest brug for det.
Neal Adams er en af de mest stilskabende og mest efterlignede amerikanske superheltetegnere. Uden ham ville især DC-universet næppe se ud, som det gør i dag. Men også Marvel nød godt af hans talent.
Hans naturalistiske, men samtidig meget action-prægede tegnestil, kendes fra titlerne Batman, Deadman, Green Arrow og andre. Derfor fortjener Neal Adams at blive nævnt i sammenhæng med de store mestre inden for superheltegenren – som Jack Kirby, Jim Steranko, John Romita Sr. og Joe Kubert.
Neal Adams var især aktiv i 1960’erne og 1970’erne. Senere brugte han mange år på at koncenterere sig om reklamebranchen og om at opbygge en tegnestue. Hans tegnestil faldt samtidig lidt fra hinanden, og da Adams siden genoptog arbejdet som serieskaber, var han kun en skygge af sig selv. Men da han var bedst, var han frygtindgydende god.
Adams var uddannet på School of Industrial Arts. Han startede sin karriere som serietegner i 1959 som baggrundstegner på Howard Nostrands avisserie “Bat Masterson”, hvorefter han bidrog til bladet “Archie’s Joke”.
I 1962 fik han til opgave at tegne avisserien “Ben Casey” for Newspaper Enterprise Syndicate. Serien byggede på en meget populær tv-serie om en læge af samme navn. Adams var bare 20 år, da han overtog serien, men hans talent var meget tydeligt – og især hans persontegning gjorde det til en fornøjelse at læse serien, som løb til 1966.
Neal Adams optrådte siden som assistent på en lang række avisserier – “Peter Scratch”, “The Heart of Juliet Jones”, “Secret Agent Corrigan” og “Rip Kirby”.
Men hans store gennembrud kom først, da han begyndte at arbejde for forlaget DC i 1967. Alle fik øje på talentet, da han overtog tegnerjobbet på “Deadman” fra og med “Strange Adventures” nr. 206. Hvilken dynamik!
Succesen blev fulgt op med Batman-serien, først i “The Brave and the Bold”, siden i hovedbladet. Med Dick Giordano som fast rentegner blev Batman takket være Adams de følgende år forvandlet til den bedste superhelte-serie overhovedet. Takket være Adams blev Batman igen cool!
I april 1970 indledte Adams et samarbejde med manuskripforfatteren Denny O’Neil. Sammen lavede de “Green Lantern” nr. 76-89, som udgør seriens ubestridte hovedværk.
Aldrig tidligere havde en superhelteserie turdet forholde sig så konkret og menneskeligt til sociale problemer, herunder narkomani. Adams tegninger var intet mindre end medrivende, og historien ændrede for altid Superhelte-genren.
Hos Marvel løste Neal Adams en del opgaver – hvor man især bør bemærke hans udgave af X-Men fra 1969 og frem, i samarbejde med forfatteren Roy Thomas. Også her præsterede Adams nogle uforglemmelige, vanvittigt godt layoutede sider, der virkelig satte nye standarder.
Den sidste store historie, Neal Adams lavede hos DC, før han gik soli, var “Superman vs. Muhammed Ali”, der i dag er nærmest legendarisk.
I 2010 gjorde Adams comeback hos DC med miniserien “Batman: Odyssey”, og i 2017 tegnede han en ny miniserie med Deadman.
Neal Adams døde i 2022 som følge af komplikationer efter en blodforgiftning. Hans værker er i meget høj kurs blandt samlere og fans.
Vild med superhelte? Tjek udvalget her.
Works by Neal Adams
Få et forspring i forhold til andre kunstsamlere!
Modtag galleriets ugentlige nyhedsmail. Så går du aldrig mere glip af de mest eftertragtede nyheder og sjældne værker, der sættes til salg i galleriet. Nyhedsmailen er gratis og indeholder hver gang nyheder og tilbud. Du får her adgang til specialviden om galleriets kunst og kunstnere. Bliv inviteret med til ferniseringer og særarrangementer. Tilmeld dig i dag!